איך חברת הדואר של שוויץ, בשת”פ עם Qmarket, השיגה תוצאות עטורות פרסים

לורנז וויס, ראש מחלקת האידיאציה בדואר השוויצרי ולאחרונה גם הזוכה בפרס בינלאומי יוקרתי לניהול רעיונות, מדבר על השינוי המשמעותי שנעשה בחברה המונה למעלה מ-60,000 עובדים, ומסביר כיצד הפלטפורמה של Qmarkets לניהול חדשנות סייעה לנהל ולכוון את המהלך.

חברת הדואר של שוויץ היא גוף מגוון המפעיל תחתיו 5 חברות בת מרכזיות: PostMail, PostLogistics, Swiss Post Solutions, PostFinance ו-PostBus. חברות אלו פועלות בתחומי התקשורת והלוגיסטיקה, הקמעונאות, הפיננסים ושוק הובלת הנוסעים. כחברה בעלת היסטוריה של 168 שנים, חברת הדואר של שוויץ שואפת לפתח תרבות עסקית עכשיווית עם רוח חדשנית ועובדים מעורבים.

ב-2011, חברת הדואר של שוויץ הטמיעה את גרסת התוכנה של Qmarkets בתוצרתה המלאה עבור חברות אנטרפרייז, Q-max, בכדי לאפשר לצוותים ממחלקות ומקומות שונים לחלוק רעיונות עסקיים חדשנים בסביבה מאורגנת ומובנית. בראיון זה, מר וויס חולק את התוצאות שהביאה יוזמה זו.

Qmarkets: מה היו הסיבות המרכזיות של חברת הדואר השוויצרית לצאת ביוזמה החדשנית הזו?

לורנז וויס: השינויים המהירים בטכנולוגיה יוצרים עתיד מלא אפשרויות, אך גם מביאים לשינויים בלתי צפויים של השוק. המטרה שלנו הייתה ליצור אסטרטגיה שתיקח בחשבון לא רק את אותם שינויים פוטנציאליים, אלא גם תשאף לצפות את מה שעתיד לבוא.

אנו מעסיקים עובדים אשר פועלים במאות מיקומים שונים, משרתים כמויות רבות של לקוחות מגוונים, ונתקלים בעצמם בהזדמנויות ואתגרים מיוחדים. הרבה מאוד משובים ורעיונות שקיבלנו הלכו לאיבוד בעקבות האופי של הפעילות שלנו, במסגרתו פעמים רבות אנחנו “מאצילים סמכויות” הלאה. היינו צריכים ליצור מרכז לחדשנות תעשייתית, כדי להזרים את הרעיונות הטובים שקיימים אצל העובדים שלנו ולמנף אותם לטובת היתרון הקולקטיבי שלנו. זה, כך האמנו, ייתן לנו את היתרון התחרותי שחיפשנו זמן רב.

“ידענו שדרושה לנו פלטפורמה מקיפה וחזקה שתוכל להתפתח ולהסתגל בקלות לצרכים העתידיים שלנו. לכן, חיפשנו אחר פלטפורמה שתהיה גמישה במיוחד ובעלת יכולות מדרגיות. Qmarkets הציעה תוכנה מודולרית שתדע לענות על הצרכים של קמפיינים שונים, גדולים וקטנים כאחד.”

QM: כיצד התבצע תהליך קבלת ההחלטות בו בחרתם את החברה לניהול חדשנות איתה תשתפו פעולה?

ל.ו.: למרות שבאותו זמן בעיקר התעניינו בלאפשר לעובדים שלנו להגיש רעיונות עבור שיפור תהליכים והפחתה של יצירת פסולת, ידענו שדרושה לנו פלטפורמה מקיפה וחזקה שתוכל להתפתח ולהסתגל בקלות לצרכים העתידיים שלנו. לכן, חיפשנו אחר פלטפורמה שתהיה גמישה במיוחד ובעלת יכולות מדרגיות. Qmarkets הציעה תוכנה מודולרית שתדע לענות על הצרכים של קמפיינים שונים, גדולים וקטנים כאחד. אהבנו במיוחד את האפשרות לדרג, לתייג ולאחסן בארכיון רעיונות שהועלו בפלטפורמה.

אבל עדיין – היינו צריכים יותר מכך. בגלל שהעובדים של הדואר השוויצרי דוברים ארבע שפות, היינו מוכרחים פונקציונאלית רב-לשונית. שימור המותג היה חשוב לנו גם כן, לכן היינו צריכים יכולת התאמה אישית מקיפה. Qmarkets סיפקה לנו את כל זה במחיר אטרקטיבי ביותר.

QM: לאחרונה זכיתם בפרס בינלאומי על המאמצים החדשניים שלכם. תוכל לפרט על כך?

ל.ו.: אנחנו חברה גדולה, ובזכות הפלטפורמה של Qmarkets הצלחנו להטמיע תבניות מודרניות הנושבות רוח חדשנית במחלקות שלנו, ומספקות להן חופש יצירתי ומוטיבציה להתערב ולתרום. קבוצת “Zentrum für Ideen- und Innovationsmanagement” זיהתה את המאמצים שלנו והעניקה לנו את פרס ניהול הרעיונות הבינלאומי שלהם. הם בעיקר התרשמו מפלטפורמות Q-kaizen ו-Postidea שלנו, ומכך שהעובדים שלנו יכולים להגיש רעיונות דרך המכשירים הניידים שלהם.

אבל המעורבות הבינלאומית שלנו מתפרסת הרבה מעבר למה שציינתי. בכנס “Chief Innovation Officer Summit” בלונדון, שיתפתי את הנסיון שלנו עם Qmarkets במסגרת סשן שנקרא “Chocolate, clocks and the postal service: Disrupting stereotypes”. בעולם העסקים, לכל חלום יש דד-ליין. אני הדגמתי מתוך הנסיון שלנו איך גם עם דד-ליין צמוד אפשר להגשים בהצלחה את אותם חלומות.

QM: אילו חלומות הצלחת להגשים עבור חברת הדואר השוויצרית?

ל.ו.: ביוני של שנה שעברה התחלנו לבחון את השימוש באוטובוסים חשמליים הפועלים ללא נהג בעיר סיון. אנחנו אחראים על כל התהליך, שמטרתו היא לרשת בתחבורה ציבורית מקומות שעד עכשיו לא היו מחוברים לתשתיות אלו.

לאחר מכן, במרץ 2017, התחלנו לבחון משלוח של בדיקות מעבדה בעיר לוגנו, על ידי שימוש ברחפנים אוטונומיים.

עם Postidea, מערכת ניהול הרעיונות שלנו, נתמקד אפילו יותר ביצירת חיבור בין העובדים שלנו והעמקת תהליך היזמות דרך העצמה של שיתופי פעולה.

QM: בבחינה של השינויים הפנימיים שקרו בדואר השוויצרי, כיצד השפיעה הפלטפורמה של Qmarkets על העובדים ועל התרבות העסקית בחברה?

ל.ו.: הבאנו ליצירה של מעורבות אקטיבית. מערכת Postidea שלנו עזרה לנו להביא לפתיחות ראש בנוגע לתהליכי חדשנות. תת-המערכות האינטגרליות והייחודיות שלנו השיגו את יעדי החדשנות שהגדרנו להם, כמו חיפוש אחר רעיונות מוצלחים עם Q-scout, תוכנית עסקית לרעיונות לטיפול באתגרים ושיתוף של הפרקטיקות הטובות ביותר באמצעות Q-kaizen.

QM: איך אתם מעודדים את העובדים שלכם לשלוח רעיונות?

ל.ו.: אנחנו מציעים פרסים כספיים והערכה שתופיע אונליין אצל משתתפים פעילים. 30 המשתמשים המעורבים ביותר בתחום החדשנות זוכים להשתתף באירוע VIP מיוחד – החל מטורניר גולף ועד ביקור באתרים מעניינים שונים.

“הבאנו ליצירה של מעורבות אקטיבית. מערכת Postidea שלנו עזרה לנו להביא לפתיחות ראש בנוגע לתהליכי חדשנות. תת-המערכות האינטגרליות והייחודיות שלנו השיגו את יעדי החדשנות שהגדרנו להם, כמו חיפוש אחר רעיונות מוצלחים עם Q-scout, תוכנית עסקית לרעיונות לטיפול באתגרים ושיתוף של הפרקטיקות הטובות ביותר באמצעות Q-kaizen.”

QM: מה צופן העתיד לדואר של שוויץ בתחום החדשנות?

ל.ו.: בזמן קצר מאוד, חדשנות הפכה למניע העיקרי מבחינתנו. מרכיב עיקרי להצלחה בטווח הקצר והארוך. אנחנו מתכוונים להגביר את היכולות של פלטפורמות קיימות כמו Postidea, ליצור קמפיינים חדשים ולשתף פעולה עם חברות אחרות כמו סטארטאפים שיכולים להיות רלוונטים עבור הפעילות שלנו. חדשנות הפכה לפעילות יומית עבורנו, והיא תמשיך להיות כזו עם העזרה של Qmarkets.

על לורנז וויס:

וויז עבד ביחידת הפיתוח והחדשנות בחברת הדואר השוויצרית במשך שש שנים, ועזר לזהות רעיונות הניתנים ליישום ולפתח אותם באזורים עסקיים חדשים. תחת הנהגתו, חברת הדואר של שוויץ מינפה את תהליך החדשנות ל-60,000 העובדים שלה, בנתה גשרים בין מחלקות שונות ויצרה פרוייקטים מיוחדים במינם אשר משנים כיום לחלוטין את יכולותיה ופניה של החברה.

Fill in the form to receive a free copy of the Swiss Post case study.

Business Innovation Brief