המסע של Total בעולם החדשנות הפתוחה – כיצד שיתוף פעולה עם Qmarkets שדרג את הגישה והנגישות שלה

 

כשחברת Total, חברת אנרגיה בינלאומית אשר משרתת למעלה מ-4 מיליון לקוחות-קצה בכל יום, חיפשה בשנת 2015 פתרון שיקדם את החדשנות הפתוחה (Open Innovation) בחברה, הם פנו למורגן אוחיון – אשר היווה כלי משמעותי בבחירה ובהטמעתה של פלטפורמת החדשנות של Qmarkets בכל רחבי החברה ובכל הרמות הניהוליות.

Total היא חברת אנרגיה בינלאומית לייצור ואספקה של שמן ודלק הרביעית בגודלה בעולם, והשנייה בגודלה בתחום האנרגיה הסולארית. Total נוסדה בשנת 1924 תחת השם “Compagnie Française des Pétroles”, ובעשרות השנים האחרונות חוותה התרחבות מתמשכת, כשהיום היא פועלת ביותר מ-130 מדינות ומעסיקה מעל ל-98,000 עובדים. Total זיהתה את השינויים המשמעותיים שעוברת תעשיית האנרגייה, ובעקבותם התחייבה להביא לחדשנות בתחום האנרגיה היישר מהחזית – עם אנרגיה טובה יותר, ומוצרים ושירותים בטוחים, נקיים, אפקטיביים ונגישים יותר מאי פעם.

ב-2015 המחלקה הצרפתית של Total הטמיעה את פלטפורמת החדשנות הפתוחה (Open Innovation) של Qmarkets, כדי לאפשר ללקוחות הפועלים בצרפת לחלוק את הרעיונות החדשניים שלהם בסביבה תומכת, ובעקבות כך לשדרג את נגישותה של החברה. במסגרת הראיון, מר אוחיון משתף את התהליך והתוצאות שבאו בעקבותיו.

Qmarktes: מה תוכל לספר לנו אודות Total והתעשייה בה היא פועלת?

מורגן אוחיון: Total היא תחנת כוח ואנרגיה שהעבודה שהיא מבצעת היא ממש מבצע בסדר גודל ענקי: Total מגלה, מעבדת, מפיקה, מאחסנת ומפיצה אנרגיה בעצמה במגוון צורות ועבור מליוני לקוחות-קצה, דרך תחנות שירות בבעלותה שפרוסות בכל העולם.

כיום, תעשיית האנרגיה עוברת תהליך שאנו מכנים “אבולוציה ירוקה”, תהליך שבא בעקבות השיפורים בתפיסה שלנו את הסביבה והדאגה שאנחנו צריכים ליצור כלפיה. עבור Total, השינוי הזה תורגם כהזדמנות נהדרת לצמיחה, כשהחברה התחילה להשקיע בפתרונות אנרגיה טובים יותר, והחלה לפעול במקביל בתחום האנרגיה הסולארית הידידותית לסביבה. זמנים אלו הם בהחלט מאתגרים עבור תעשיית האנרגיה, אך גם מתגמלים לא פחות.

QM: איך ניגשה Total לעולם החדשנות בעבר, ואיך היא ניגשת אליו כיום?

מ.א.: החברה זיהתה כבר ממזמן כי גישה מסודרת ליצירת חדשנות יכולה לשפר משמעותית את התוצאות העסקיות, כולל הידע, הפרודקטיביות, יחסיה עם הלקוחות ורווחיותה של החברה. לפני כעשר שנים היא התחילה להשקיע זמן ומשאבים רבים לכיוון יצירת תהליכים חדשניים, ויצרה כלי לשימוש פנימי בשם “Innova”. אך עדיין היה מקום לחקור רעיונות חדשניים, ולכן ההנהלה החליטה לקחת את הצעד הבא ולהסתכל כלפי חוץ עבור הצעות חדשות.

QM: כיצד החלטתם על מערכת החדשנות הפתוחה עבורכם? מה חיפשתם בפלטפורמת OI?

מ.א.: אחרי מחקר מעמיק, הצוות שלי ואני הרכבנו רשימה שמנתה בין חמישה לשישה ספקים שענו על הדרישות של Total, כולל מספר חברות לניהול חדשנות ומספר סטארט-אפים צרפתיים מקומיים. הערכנו את העלות, זמן האספקה, היישום והתכונות של כל מוצר. עם זאת, הנסיון של החברה היה פקטור חשוב לא פחות בבחירות שביצענו. נפגשנו עם נציגים מכל חברה, נחשפנו לגרסאות דמו של המוצרים שלהם ורק לאחר מכן עברנו לשלב הניתוח הסופי.

 

QM: מדוע בחרתם בסופו של דבר לעבוד עם Qmarkets?

מ.א.: Qmarkets מציעה את השילוב המושלם של תכונות ופונקצינאליות שענו על כל הדרישות של Total, יחד עם צוות בעל נסיון רב בניהול יוזמות חדשנות פתוחה בחברות גדולות בכל העולם. מרכיב נוסף בעל חשיבות היה המדרגיות שהציעה הפלטפורמה – ידענו כי קיים סיכוי לא קטן כי היוזמה תתפרס לחטיבות נוספות בכל רחבי העולם, ולכן הקדמנו את המאוחר ובחרנו בפלטפורמה שתאפשר לנו להשיג זאת בקלות על ידי תרגום אוטומאטי וריבוי של תת-מערכות. נוסף על כך, הייתה לנו הרגשה טובה מאוד לגבי הפלטפורמה והצוות של Qmarkets בזמן הדגמות התוכנה האישיות. זאת לא הייתה בחירה קלה, במיוחד כשכל כך הרבה חברות התמודדו, אבל אני מאמין שבחרנו בשותף הנכון עבור הצרכים הייחודיים והסבוכים של החברה.

QM: כיצד ביצעתם את תהליך ההטמעה של הפלטפורמה?

מ.א.: לקח לנו רק 12 שבועות מרגע שחתמנו עם Qmarkets ליצור, להגדיר, להטמיע ולהתניע את פלטפורמת החדשנות הפתוחה אצלנו. ניהלנו שש ועדות פנימיות שעבדו עליה וסקרו אותה ללא הפסקה. הכרזנו על השימוש בה בתערוכת הרכב בפריז, בנוכחות יו”ר החברה שלנו. בזכות השימוש האינטואטיבי שמספקת הפלטפורמה, יצרנו במהירות סקר במהלך התערוכה, בו שאלנו את הנוכחים אודות השירותים שהם מצפים לראות בתחנות השירות של Total. 300 אנשים נרשמו על המקום. במונחים של אחוזי השתתפות – היה מדובר בהתחלה נהדרת עבורנו.

Qmarkets מציעה את השילוב המושלם של תכונות ופונקצינאליות שענו על כל הדרישות של Total… אני מאמין שבחרנו בשותף הנכון עבור הצרכים הייחודיים והסבוכים של החברה.

QM: כיצד הפלטפורמה עובדת בתוך Total?

מ.א.: היוזמה הושקה דרך Total.FR – האתר הצרפתי של Total, שזוכה למעלה ממיליון ביקורים בכל חודש. בדף הבית הוטמע כפתור CTA, שקרא לגולשים המבקרים באתר להציע רעיונות כיצד לשפר את העסק. בלחיצה על הכפתור הם נשלחו הישר אל פלטפורמת Qmarkets, דרכה יכלו בקלות לשלוח רעיונות לאחת משלוש קטגוריות שהצענו, כשכל קטגוריה מייצגת את הערוצים בהם Total פועלת מולם:

  • הבית שלי
  • המכונית שלי
  • תחנת הדלק שלי

רעיונות שהוצעו בתוך הפלטפורמה קיבלו הצבעות על ידי משתמשים אחרים, והטובים ביותר נשלחו למקבלי ההחלטות שלנו להערכה ראשונית.

QM: איך אתם מעודדים את הגולשים באתר להציע רעיונות?

מ.א.: השתמשנו בעיקר בתכונות כלי המשחוק של Qmarkets, שהעניק למשתמשים נקודות על פעילות בתוך המערכת. שלושת הרעיונות הטובים ביותר זכו מאיתנו במתנה פיזית, כמו iPad, iPhone או תו קנייה לדלק.

QM: אלו ממטרות החברה השגתם באמצעות פלטפורמת החדשנות הפתוחה (OI) של Qmarkets?

מ.א.: הדבר החשוב ביותר – הצלחנו לשווק את המותג בצורה הרבה יותר הומנית, על ידי כך שהפכנו אותו לאישי ונגיש יותר. מערכת החדשנות הפתוחה היוותה עבורנו ערוץ בין Total לבין הלקוחות, והביאה אותנו למאה ה-21 כפי שבאה לידי ביטוי בעולם התקשורת הדיגיטלית. רצינו ליידע את הלקוחות שלנו שהם יכולים לתרום, לסקר, לשתף פעולה ולהרוויח מהתקשורת איתנו. זה כל מה שרצינו להשיג, כשהשגנו אף יותר מכך.

QM: אם נבחן את כל השינויים הפנימיים שהתבצעו ב-Total, מה הייתה ההשפעה של מערכת החדשנות הפתוחה עליהם?

מ.א.: הדבר החשוב ביותר שקרה, כך אני חושב, הוא שהצלחנו לשנות את הגישה על הבאת חדשנות מבחוץ לתוך החברה. זה בא לידי ביטוי לא רק בזכות הפידבקים שקיבלנו בתוך החברה, אלא גם בזכות הפרס הפנימי שקיבלנו עבור הפיתוח של הפתרון החדשני הזה.

QM: מה היו התוצאות שראיתם בשורה התחתונה ש-Total חוותה בהקשר לפרויקט?

מ.א.: כיוון שאיני עובד יותר עם Total, אין ביכולתי לחלוק את הפרטים הכלכליים המדוייקים אודות כך. עם זאת, אני שמח לחלוק איתך שקיבלנו יותר מ-1500 רעיונות נהדרים מהלקוחות שלנו, והטמענו למעלה מ-50 מתוכם.

QM: מה תרצה להגיד לחברות גדולות נוספות, ששוקלות להשקיע בפלטפורמת חדשנות פתוחה?

מ.א.: אני בהחלט אציע להם לשקול זאת לחיוב. היתרונות הרבים שחדשנות פתוחה מביאה איתה מציעים ROI פוטנציאלי ענק שאי אפשר להשיג באמצעות אף ערוץ או תוכנה. עם הפיתוחים הטכנולוגיים שהעתיד צופן לנו, אני מאמין שזה נהיה קריטי עבור חברות גדולות להשקיע באופן שוטף בחדשנות הפתוחה אצלן.

אודות מורגן:

אחרי 6 שנות פעילות בחברת ייעוץ כמנהל פרוייקטים באמצעות אסטרטגיה דיגיטלית, הקים מורגן לאחרונה חברה משל עצמו – Noava Digital, חברה המתמחה במימוש פרוייקטים חדשניים דיגיטלים עם הטמעה מהירה להשגת תוצאות מהירות, כולל אידיאציה, CRM והדמיית נתונים.

גלו כיצד החברה שלכם יכולה ליצור מעורבות עם מחזיקי המניות והלקוחות שלכם באמצעות Q-open, תוכנת החדשנות הפתוחה הייחודית של Qmarkets.

Business Innovation Brief