שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google
Sharing is caring!

איך RTE, מפעילת מערכות ההולכה הגדולה באירופה, הטמיעה אצלה מעבדת חדשנות שיתופית

RTE היא ספקית אנרגיה ותשתיות, מפעילת מערכות ההולכה בצרפת. היא אחראית על הפעלה, אחזקה ופיתוח של מערכת ההולכה במתח-גבוה של צרפת. באורך של כ-100,000 ק"מ, המערכת עליה RTE אמונה היא הגדולה ביותר בצרפת. ישבנו עם רונאן מינוייל, מנהל החדשנות של RTE, לשמוע על פרוייקט החדשנות האסטרטגית של RTE, שמופעל על ידי Qmarkets. ב-26 באפריל, רונאן יתארח כמנחה-אורח ב-“Paris Innovation Leader Breakfast Tour” שלנו, אשר יעסוק במגוון תחומים כמו אתגרי חדשנות ואינטליגנציה קולקטיבית. לחצו כאן לפרטים נוספים.

Qmarkets: רונאן – מהן הגדרות התפקיד שלך ב-RTE?

רונאן מיניווייל: אני אחראי על הגישה של מעבדת החדשנות שלנו, J.Nov, ועל ההקמה של רשת המנחים הפנימיים. זה כולל ארגון תחרויות עם סטארט-אפים, אבל אני אחראי גם על השלבים הפנימיים והחיצוניים שדרושים כדי להביא לאינטגרציה בינלאומיות כוללת בין כל הגורמים: השחקנים, הטכנולוגיות וכו'. אני המניע הלאומי של השוק הכללי.

QM: מה היו האתגרים שניצבו בפני RTE לפני ההטמעה של J.Nov – האידיאציה של פלטפורמת ניהול הרעיונות והחדשנות של Qmarkets?

ר. מ.: לפני שהפתרון של Qmarkets הוטמע, לא הייתה לנו כלל תשתית עבור חדשנות פנימית. היו מספר יוזמות מפוזרות בכל החברה, אבל לא היה דבר שהביא לפעילות מקיפה של כל החברה כיחידה אחת. עם העזרה של Qmarkets, שילבנו אצלנו פלטפורמת ניהול חדשנות דיגיטלית, בה השתמשנו כדי לייעל את הגשת ההצעות מהעובדים שלנו להנהלה, דבר שסייע לקדם את הפיתוח העסקי. הפלטפורמה הושקה בספטמבר 2013. היא סיפקה עבורנו פתרון לעידוד מעורבות בקרב העובדים, והשתלבה בקלות בשיטות העבודה היומיות שלהם.

QM: כמה עובדים פועלים בארגון? האם כולם הוזמנו לקחת חלק בפלטפורמת J.Nov?

ר.מ: אנחנו מעסיקים כרגע קרוב ל-8,500 עובדים, כולם לקחו חלק בתהליך. כתוצאה מכך, יש לנו כרגע 4,500 משתתפים תורמים, או בערך 55% מהחברה. אלו כוללים את העובדים שמציעים רעיונות, עובדים שמגיבים עליהם ומספקים ביקורת בונה ואנשים שמבקרים את הפלטפורמה בכדי לבחון את הפונקציות שלה.

" Qmarkets הייתה הספק היחיד שעמד על הציפיות שלנו הן ברמת הגמישות והן ברמת המדרגיות."

נתונים מהאתר של RTE

QM: כיצד באה לידי ביטוי ההצלחה של המערכת בטיפוח העלאה של רעיונות?

ר.מ.: בשלוש וחצי השנים מאז השקתה של המערכת, פיתחנו יותר מ-3700 רעיונות – 12% מתוכם כבר הוטמעו. המספר הזה עולה לכ-16%, אם לוקחים בחשבון את הרעיונות שנמצאים ברגעים אלו בתהליך ההטמעה שלהם.

QM: זה נהדר! נמשיך מפה לדון ב-Qmarkets עצמם. על פי אילו קריטריונים נבחר Qmarkets להיות הפרטנר שלכם לקידום חדשנות, ומדוע נבחר במסגרתם?

ר.מ.: היינו צריכים פלטפורמה שתספק יכולות ההתממשקות שלנו נראו כקריטיות עבור המבצע, ברמת האקטיביות והמקצועיות, ותאפשר לנו לערב את העובדים הפועלים גם ברמה המקומית וגם ברמה המנהלית בצורה חלקה. היה חשוב לנו גם כן לבחור פרטנר גמיש, שיאפשר לנו להתקדם עם הטכנולוגיה והדרישות הקיימות, אך במקביל לא ידרוש מאיתנו לשכתב את התוכנה הבסיסית מאפס. Qmarkets הייתה הספק היחיד שעמד על הציפיות שלנו הן ברמת הגמישות והן ברמת המדרגיות.

QM: עכשיו, אחרי עבודה משותפת במשך כמעט ארבע שנים, בחרתם להמשיך עם Qmarkets כפרטנר שלכם לקידום החדשנות.

ר.מ.: אפשרנו להציע הצעות נוספות, ומתחרים נוספים הגישו את הצעותיהם, אך בחרנו להישאר עם Qmarkets. Qmarkets ענתה על כל הציפיות שלנו ורצינו להמשיך איתם את העבודה שהתחלנו ביחד.

QM: נדבר קצת על השימוש שלכם בפלטפורמה שלנו: באילו טכניקות משחוק (Gamification) השתמשתם בגרסאות הקודמות של התוכנה, ומה אתם מתכוונים לעשות בגרסה השלישית של התוכנה שעתידה לבוא?

ר.מ.: בגרסה הקודמת, כלי הצבעת ההמונים שהשתמשנו בו היה מערכת ניקוד פשוטה, שהקצתה את הנקודות על סמך השתתפות. בהתאם לסטטוס של הרעיון, משתמשים היו יכולים לצבור נקודות ולהתקדם מדרגת "טירון" לדרגת "אלוף".

בגרסה 3 של התוכנה אנו נכיר ברעיון וכמו כן נכיר גם ביוצרים שלו. אנחנו נייצר חנות עם רעיונות אותם אנחנו רוצים לקדם, ונציג את הרעיונות האלו לפרקי זמן מוגבלים. יהיו שם רעיונות שיאתגרו תמות שונות, או רעיונות שיעלו בהקשר לנושא מדובר במיוחד. התורמים הטובים ביותר יופיעו בדף הבית. כך נוכל להציג גם את הצד הכיפי שקיים בפלטפורמה.

QM: הרעיונות הועלו על ידי העובדים בחברה. באילו צעדים נקטתם על מנת להבטיח שתהיה מעורבות ניהולית?

ר.מ.: הבנו כמה חשובה המעורבות של המנהלים, ולכן הקמנו מערכת אשר תספק עבורם דיווח על בסיס חודשי. למדנו שאם אנחנו שולחים בכל חודש מייל ישירות למנהלים עם סיכום של פעילות העובדים שלהם, יחד עם קישור לפלטפורמה, זה מגביר את המעורבות שלהם.

QM: איך בחרתם אילו רעיונות לפתח?

ר.מ.: קיימים אצלנו מספר מסלולים בהם רעיון יכול "לטייל". הרעיונות הפשוטים יותר מוקמים ישירות ברמה המקומית, עם תמיכה של מנהל אזורי ובתקציב נמוך, או עם סיוע של סטארט-אפ מקומי. לאחר מכן, יש את הרעיונות המורכבים יותר – לאלו יש ערך גבוה יותר, אבל הם דורשים גם יותר השקעה ומומחיות טכנית. עבור אלו, פיתחנו קולקטיב טכני שתפקידו לתמוך ברעיונות מורכבים. הדרך השלישית היא עבור הרעיונות המורכבים ביותר, הדורשים סיוע ממקור חיצוני: הרעיונות האלו התפתחו בחממה במשרדים הראשיים שלנו, היכן שהמהנדסים שלנו תומכים בפיתוח הרעיון. אם קיים צורך, אנחנו יכולים לבקש מסטארט אפ מקומי או מחברות בינוניות-גדולות לבדוק את הרעיון. חלק מהרעיונות נרשמים כפטנט לשימוש פנימי או עבור שדרוג חיצוני של החברה. בכל מקרה, הרעיון תמיד מקושר לעובד שהציע אותו.

במונחי הארגון, יצרנו "le caïd" – קבוצה ייעודית לרוח נועזת וחדשנית. הקבוצה הזו מונה 12 מנהיגים מתוך RTE שנאספים בפרקי זמן קבועים במטרה להגדיר את גישת החדשנות שלנו. התפקיד שלהם הוא להיות "מאיצי פיתוח רעיונות". עובדים שרעיון שלהם נפסל יכולים לבצע פיץ' של 5 דקות מול אחד המנהלים בקבוצה, בו הם מציגים את הרעיון ואת הסיבה שלדעתם הוא נפסל. לאחר מכן הקבוצה יכולה לבחור אם להתקדם איתו הלאה או לא. אנחנו "אונליין" עם ההנהלה העליונה של החברה.

QM: כיצד השתמשתם בתקשורת פנימית או מערכת שיווקית בכדי לקדם ולפתח את השימוש בתוכנה?

ר.מ.: יש לנו גישה לפלטפורמה מדף הבית של החברה. למרות זאת, אנחנו צריכים ליצור שיח על הפלטפורמה, אחרת תהיה מעט מאוד השתתפות בה. כל חודשיים אנחנו מדווחים על ההתקדמות בפלטפורמה: נתונים עיקריים, התקדמות ביוזמות החדשניות של החברה, סדנאות עבודה לקידום יצירתיות, אירועים וכו'. אנו גם דנים ברעיונות שהוטמעו, כך שגם מחלקות ואינדווידואלים יוכלו לאמץ אותם לעצמם. כל שנה אנו מעניקים גביע, והתוצואות נשלחות לכל העובדים. פעולות אלו מסייעות לחברה לדעת אילו רעיונות הוטמעו, ולהוקיר את היוצרים שלהם.

QM: איך מגישים פרוייקטים ורעיונות בתוך הפלטפורמה?

ר.מ.: יצרנו חלוקה למספר קטגוריות: ביצועים, איכות במקום העבודה, פיתוח בר-קיימא, דיגיטל, לקוחות וכלכלה. חלוקה נוספת היא למחלקות, לפי אזורי המומחיות השונים בחברה: תחזוקה, הנדסה, משפטים, פיננסיים, יחסי ציבור וכו'. אנו חברה המעסיקה עובדי תחזוקה, לכן חצי מהרעיונות ב-J.Nov מסופקים על ידי עובדים ממחלקה זו, או ממחלקת R&D עם החוקרים והממציאים שלה. הרעיונות שלנו מגיעים מאנשים שנמצאים בשטח. בעוד אנחנו משדרגים ל-J.Nov גרסה 3, אנחנו נוסיף לה מסננים שיתאימו בצורה טובה יותר לציפיות של העובדים שלנו.

QM: איזה משוב קיבלתם מהעובדים על הפלטפורמה?

ר.מ.: קיבלנו פידבקים חיוביים ביותר מהעובדים שלנו. הם בעלי מוטיבציה גבוה ומשתתפים בהתלהבות באתגרים ובאירועים שאנחנו עורכים. העובדים שלנו באמת מרגישים שהם תורמים – הם הכוח המניע של ההתפתחות של החברה. במובן זה, הם שולטים בעצמם בפיתוח המקצועי שלהם.

"העובדים שלנו באמת מרגישים שהם תורמים – הם הכוח המניע של האבולוציה של החברה. במובן מסוים, הם שולטים בעצמם בפיתוח המקצועי שלהם."

QM: כמה אתגרים הגשתם לעובדים באמצעות הפלטפורמה של Qmarkets?

ר.מ.: אנחנו משתמשים בפונקציית יצירת האתגרים כל הזמן. כל גורם מקומי עורך 2-3 אתגרים בשנה, וכחברה אנחנו עורכים גם 2-3 אתגרים בשנה – מה שאומר שישנם בין 7 ל-8 אתגרים בסך הכל להתייחסות של כל משתמש. האתגרים האלו הובילו ליצירתם של יותר מ-3,700 רעיונות (922 מתוכם הועלו רק בשנת 2016) שהוגשו על ידי יותר מ-1,500 יוצרים שונים. אלו משכו אליהם 9,000 תגובות שנכתבו על ידי 1,800 משתמשים שונים והצביעו עליהם 4,600 עובדים ב-43,000 הצבעות סך הכל.

QM: כמה מתוך הרעיונות שהוגשו הוטמעו בחברה?

ר.מ.: 12% מהם כבר הוטמעו – 450 רעיונות סך הכל. אנחנו כרגע בשלב ההערכה שלהם מבחינת ערכם המסחרי.

QM: תוכל לחלוק כמה מהרעיונות הטובים שעלו עד עכשיו?

"הפלטפורמה של Qmarkets עזרה לנו להגיב לצרכים ולציפיות של העובדים, ואפשרה לנו לזהות רעיונות שהביאו לא רק רווח כלכלי אלא גם שיפרו את הרווחה והבטיחות של כוח העבודה שלנו."

מתוך האתר של RTE

ר.מ.: אחד הרעיונות התמקד בלהסביר את העקרונות המורכבים של הולכת חשמל בצורה מובנת יותר לקהל הרחב. אנחנו מחדשים בכל הקשור לחווית המשתמש, בכדי לאפשר ללקוחות להבין את התהליכים הטכניים מאחורי השירותים שלנו. בנוסף, אנחנו מטמיעים רעיונות טכניים ותפעוליים כדי להתניע את המחקר והפיתוח ולשפר את התשתיות שלנו.

הפלטפורמה של Qmarkets עזרה לנו להגיב לצרכים ולציפיות של העובדים, ואפשרה לנו לזהות רעיונות שהביאו לא רק רווח כלכלי אלא גם שיפרו את הרווחה והבטיחות של כוח העבודה שלנו. אנחנו עובדים גם עם סטארט-אפים חיצוניים בכדי לייצר פתרונות ושירותים חדשים. אפשר להגיד שאנחנו מונעים בכוח החדשנות בכל המקומות שלנו.

QM: מה התוכניות שלכם לפרוייקט הבא?

ר.מ.: הפרוייקט הבא שלנו יתמקד במנהלים, וזה שאחריו יבחן את הקמת המעבדות. אנחנו מפעילים גם מערכת לוויינית בכדי לתמוך בהטמעה של רעיונות. כדי לתמוך ברעיונות, יצרנו רווחים שיאפשרו לבסס את הטמעת הרעיונות. השנה אנחנו מתכננים לשלב את גישת J.Nov עם רשתות המנחים הפנימיים, יחד עם חדרי סטודיו שיבחנו את הפתרונות שיוצעו אצלנו. אלו יאיצו את "שלב הדגירה" של רעיונות, ויובילו להטמעה מהירה יותר שלהם.

QM: מה הדבר האהוב עליך בעבודה עם Qmarkets?

ר.מ.: בשבילי, זאת החוויה המיטבית. דבר נוסף שממש הפתיע אותי גיליתי ישר כשנכנסתי לתפקיד – יכולת התגובה המהירה והיעילה של סיוון (ראש מחלקת השילוח של Qmarkets) כשביצענו בקשות עבור שיפורים בפלטפורמה.

QM: איך תסכם במשפט אחד את החוויה שלך עם הפלטפורמה שלנו?

ר.מ.: הפלטפורמה של Qmarkets מספקת עבורנו את הגמישות שאנחנו צריכים בכדי להתמודד עם האתגרים של הארגון. מערכת היחסים שבנינו עם הצוות של Qmarkets נתנה לנו את הרצון לחדש את ההתנסות שלנו איתם בעתיד הקרוב.

=====

Paris Innovation Leader Breakfast Tour

ב-25 וב-26 באפריל, IFT ו-Qmarkets יארחו ארוחת בוקר עם מובילי החדשנות בחברות האנטרפרייז, שיעסוק במגוון נושאים בהקשר של אתגרי חדשנות ואינטליגנציה קולקטיבית. גלו עוד על  Paris Innovation Leader Breakfast Tour כאן

Business Innovation Brief

Discover How Philip Morris International Is Transforming Via Innovative Self-Disruption

This insightful free webinar explores how the world’s leading cigarette company is implementing one of the most revolutionary innovation strategies in modern business…

New call-to-action
Dont miss out!

אנו משתמשים ב-cookies.
אנו משתמשים ב cookies על מנת שתקבל את חוויות המשתמש הכי טובה ומתאימה לך. המשך הגלישה שלך באתר מהווה הסכמתך לכך. על מנת לשלוט בהעדפות שלך, עיין במדיניות הפרטיות שלנו.