Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on google
Sharing is caring!

גיבוש רעיונות ב-Enexis – קידום חדשנות אופרטיבית בענף האנרגיה בהולנד

קבוצת Enexis מוצאה את עצמה בעמדה מאתגרת מבחינת החדשנות: פתרונות מוכרים ומבוססים, כוח עבודה שבמקרים רבים מגלה התנגדות לשינויים ורגולציה מחמירה על הליכים ועלויות. המשמעות של הדברים האלה היא, שחדשנות ספונטנית לא יכולה להתרחש בקלות. ובכל זאת, החברה הצליחה לייצר מאות רעיונות חדשים מאז 2014 והתוצאה היא חיסכון של מיליונים ושיפור בבטיחות העובדים.

בראיון האקסקלוסיבי הבא דיברנו עם מיכיאל ואן דאם (Michiel Van Dam) – ארכיטקט DSO בחברת Enexis – כדי לשמוע ממנו איך החברה יישמה גישה אסטרטגית לחדשנות אופרטיבית והטמיעה את הגישה הזו במחלקות השונות המרכיבות את הארגון. המשיכו לקרוא כדי ללמוד פרטים נוספים על היוזמה המרתקת ולהבין כיצד ניתן להפיק תועלת מפלטפורמה לניהול רעיונות וליהנות מתוצאות דומות גם בארגונכם.

הצורך בצמיחה

Qmarkets: מיכיאל, תוכל להתחיל במעט פרטים על עצמך ועל התפקיד שלך ב-Enexis?

מיכיאל: בוודאי! ובכן, Enexis מורכבת משלוש מחלקות: מערכות תשתית, ניהול נכסים וכוח אדם/IT. צוות בן 12 עובדים במחלקת ניהול נכסים מתמקד בחדשנות אופרטיבית ואני אחד מהמובילים בצוות.

אזור השירות של Enexis נפרס על פני קרוב לשליש משטחה של הולנד והחברה מספקת חשמל ל-2 מיליון משקי בית

Qmarkets: יפה. ומה נותן לך הכי הרבה השראה בנושא של חדשנות?

מיכיאל: מה שלא מפסיק להדהים אותי הוא, שכאשר פוגשים אנשים חדשים, ברגע שמתחילים להשוות התנסויות, בדרך כלל מתחולל איזשהו קסם. במקרים רבים, הרעיונות היצירתיים ביותר נובעים מהצורך בצמיחה. ותמיד יש איזו התלהבות אצל אנשים שמצליחים לגבש וליישם רעיונות משל עצמם, איזו נכונות להתחיל 'בקטן' ולטפח את הרעיון למשהו מדהים.

Qmarkets: אלה בהחלט עקרונות שנותנים השראה גם לנו, כאן ב-Qmarkets! תוכל לספר לקוראים שלנו מעט על Enexis?

מיכיאלכרגע אנחנו מספקים חשמל וגז לקרוב לשליש מהמדינה – כ-2 מיליון משקי בית. לפני 30 שנים, לכל רשות מקומית היו ספקים אחרים של שירותים בסיסיים ובהדרגה הגורמים האלה התאחדו, עד שכיום יש מספר קטן של חברות ענק, כולל Enexis, שהיא תוצאה של מיזוג בין 10 חברות.

אנחנו מונופול ממשלתי מוסדר ומפוקח, אשר שלא כמו בעבר, רק מוליך את החשמל ולא מוכר אותו בפועל. המשמעות היא, שאיכות השירות והיעילות הפכו למוקד העניין שלנו. אנחנו גאים מאוד בתקני האיכות הגבוהים מאוד שלנו ובזמני ההשבתה הקצרים להדהים.

התמודדות עם קיפאון בחדשנות אופרטיבית

Qmarketsוואו, זו סביבה ייחודית למדי מהבחינה של ניסיון לטפח חדשנות… אילו אתגרים ניצבים לפניכם בענף האנרגיה ובהולנד בכללותה?

מיכיאלכן. ובכן, אפשר לומר שלמעשה, אנחנו בסביבה מושלמת לדריכה במקום מבחינת חדשנות! יש לנו הרבה פתרונות מוכרים ומבוססים, שלא חל בהם שינוי שנים רבות; אנחנו נמצאים תחת פיקוח הדוק ומחלקת מערכות התשתית שלנו, שהיא 80% מכוח העבודה של החברה, ממוקדת בביצוע יציב וצפוי של מלאכתה. וכך, למרות החשיבות של מצוינות אופרטיבית, אין הרבה מקום לשינויים באופן העשייה של דברים. במקרים רבים זו עבודה מסוכנת מאד, בכפוף לתקנות בטיחות מחמירות, כלומר לא סביבה אידיאלית לחדשנות ספונטנית.

נתונים חשובים על קבוצת Enexis

אתגר נוסף הוא הזדקנות כוח העבודה שלנו, שהממוצע בו הוא 54 או 55, ממוצע שעולה עוד יותר בקרב עובדי השטח של החברה. המשמעות היא שאמנם יש להם שפע של ניסיון יקר-ערך, אבל בדרך כלל הם פחות פתוחים לשינויים.

החברה פועלת כיום בסביבה שהשינויים בה מהירים הרבה יותר מבעבר. הביקושים לאנרגיה משתנים ואנחנו נמצאים בתקופת מעבר שבה אנו מנסים לחבר מספר עצום של טורבינות רוח ושדות סולאריים. ובנוסף לכל זה, הגורמים המפקחים דורשים צמצום בעלויות מדי שנה.

גישה ייעודית לחדשנות אופרטיבית

Qmarketsאני מבין, כך שהאתגרים האלה באמת מגדילים את החשיבות לנקיטת גישה ייעודית לחדשנות. איך טיפלתם בעבר בנושא החדשנות ובאופן ספציפי, בניהול רעיונות?

מיכיאלבמקור, הייתה תיבת דואר שהעובדים יכלו להשאיר בה רעיונות ומישהו אנונימי במטה החברה היה קובע אם כן או לא – לרוב לא. אבל זה לא עודד מעורבות ולעובדים לא הייתה תחושה של סיפוק. גם הניסיון להטמיע חדשנות בקרב העובדים נתקלה בהרבה התנגדות ולא נתנה מענה על צורכיהם.

הגענו להבנה, שדווקא לעובדים יש את הרעיונות הטובים ביותר לשיפור העבודה שלהם-עצמם ושיש צורך בכלי ייעודי לטיפול בתהליך, וכך העברנו את תיבת הדואר הישנה שלנו לפלטפורמה של Qmarkets. כיום, אנחנו מעודדים את העובדים שלנו להגיש רעיונות ומניחים להם לדון ברעיונות שלהם ולגבש אותם באופן שקוף ובונה.

Qmarketsמעולה, ואני מבין שאתם עובדים עם Qmarkets כבר זמן רב – הפכתם ללקוחות כבר ב-2016. מדוע בחרתם דווקא אותנו?

מיכיאלובכן, מאז הפרויקט החליף ידיים כמה פעמים, כך שלא אוכל לומר בבטחה, אבל ידוע לי שבמקור בחנו הרבה ספקים. מה שאני כן יכול לומר הוא, שבחרנו לחדש את החוזה עם Qmarkets בשנה שעברה משום שאנחנו מרוצים מאוד ממה שהושג ומהאופן שבו הפלטפורמה שירתה את צורכי החברה.

“"הודות ליוזמות של עובדי החברה, חסכנו בארבע השנים האחרונות כמה מיליוני אירו ושיפרנו את הבטיחות.”

Qmarkets: נפלא. תוכל לפרט מעט על התהליך שמופעל בחברה? איך נראית הדרך שעושה רעיון במערכת שלכם?

מיכיאלכמובן. אנחנו מתחילים בכך שאנו מזמינים את העובדים לשתף ולפרסם רעיונות ולאסוף אותם – דרך תיבת הצעות גדולה ל'רעיונות אקראיים' או דרך תיבה לבעיה ספציפית. הרעיונות מוצבים באחת מ-20 קטגוריות וכל קטגוריה כזו מקושרת עם מחלקה פנימית בחברה. אנו מעודדים את המשתמשים לשלוח תגובות, להעשיר ולסמן 'לייקים' לרעיונות ואז אנחנו מעבירים את כולם לצוות הערכה במחלקה הפנימית הרלוונטית. שם מחליטים אם לגבש אב-טיפוס מתוך רעיון, לדחות אותו או פשוט ליישם אותו באופן מיידי.

בכל מקרה, מגיש הרעיון המקורי תמיד מעורב בכל שלבי התהליך.  בפעמים שבהן אנו דוחים רעיון, חשוב לנו להבטיח שמגיש הרעיון יבין בדיוק מדוע ויוכל ללמוד מכך. לאחרונה התחלנו גם באתגרים נפרדים, שכל אחד מהם מתמקד בנושא אסטרטגי ספציפי.

Qmarkets: זה מעניין – ואילו תוצאות אתם רואים מהתהליך?

מיכיאלהנה כמה נתונים שאני יכול לחלוק. מתוך 6,000 משתמשים, נרשמו 4,000 כניסות למערכת ומתוך אלה, 3,000 נחשבים לבעלי מעורבות. מאז ספטמבר 2014 הוגשו 1,200 רעיונות והתקבלו 7,300 תגובות ו-9,400 הצבעות בסך הכל. קיבלנו 200 עד 300 רעיונות מדי שנה ובערך רבע מהם מגיעים בסופו של דבר ליישום. מדובר ברעיונות מגוונים בהשפעתם, בגודלם ובקנה המידה שלהם. הודות ליוזמות של עובדי החברה, חסכנו בארבע השנים האחרונות כמה מיליוני אירו ושיפרנו את הבטיחות.

חוגגים את הרעיונות של עובדי החברה

Qmarkets: וואו, אתה מציג נתונים מרשימים ביותר, הן במונחים של מעורבות והן במונחים של יישום. מה הסוד שלכם?

מיכיאלובכן, קודם כל הנוכחות של הנושא בולטת מאוד בדף הבית באינטרה-נט של החברה. הודות לאינטגרציה של פלטפורמת Qmarkets, כל אחד יכול לראות את '5 הרעיונות המובילים' בכל כניסה למערכת, כך שזה גורם חשוב מאוד.

בנוסף, אנחנו מקיימים מדי שנה תחרות על הרעיון הטוב ביותר שיושם לאותה שנה במסגרת הנקראת 'הרעיון הטוב ביותר של Enexis'. האירוע מתקיים באולם גדול וחבר השופטים מורכב מאנשי ההנהלה הבכירה. כל מי שהרעיון שלו נכנס לרשימת 5 הגדולים זוכה להכרה. הזוכה הגדול מקבל פסל קטן ומופיע בעלון החברה. זו דרכנו להודות לבעלי הרעיונות ולהבטיח שהרעיונות שלהם יקבלו את ההכרה הראויה.

תחרות 'הרעיון הטוב ביותר של Enexis' המתקיימת מדי שנה כאשר חבר השופטים מורכב ממנהלים בכירים, מאפשרת למגישי רעיונות לקבל את ההכרה שהם ראויים לה על מאמציהם והזוכה מקבל פרס ומופיע בעלון החברה.

Qmarkets: כלומר, אתם מחלקים רק פרסים 'רכים', כמו הכרה, ולא מתמרצים בכסף?

מיכיאלבדיוק. לפני שהתחלנו להשתמש בפלטפורמה של Qmarkets נהגנו לתמרץ את ההשתתפות בכך שהצענו 10% מהחיסכון שיתממש מיישום של רעיון. אבל אז נוכחנו שזה גרם לאנשים להיכנס למגננה ולשמור רעיונות בסוד, דבר שגם פגע בשיתוף הפעולה. כשעברנו ל-Qmarkets התחלנו לקבל הרבה יותר רעיונות מאשר דרך אותן תיבות דואר,מבלי שהצענו פרס כספי.

שיפור התקשורת בין תרבויות ארגוניות

Qmarkets: איזה אופי יש לאתגרים שניצבים לפניכם?

מיכיאל: אז ככה, Enexis למעשה מפוצלת ל-10 חברות אזוריות ברחבי המדינה. אף על פי שהן שולבו באופן מלא ב-Enexis לפני זמן רב, אנחנו ממשיכים להבחין בהבדלים ביניהן בכל הנוגע לתרבות הארגונית. לדוגמה, רעיון שמקורו בחרונינגן אולי לא יתאים לאמן ואולי כבר יושם במאסטריכט. אחת הסיבות להפעלת הפלטפורמה של Qmarkets היא לבטל את אותם מאגרי ידע מבודדים ולהבטיח זרימה טובה יותר של רעיונות בין המחלקות. הפלטפורמה הזו שיפרה את התקשורת אצלנו והפכה את השיתוף של רעיונות לנוהל שגרה.

“הגישה שלנו מסתמכת מאוד על הזמן והמאמץ שעמיתינו האופרטיביים יכולים להשקיע בחדשנות ומתמקדת במאמץ להבטיח שיינתן להם הזמן הנדרש לצד תפקידיהם השגרתיים; זה האתגר העיקרי שלנו.” 

הגישה שלנו מסתמכת מאוד על הזמן והמאמץ שעמיתינו האופרטיביים יכולים להשקיע בחדשנות ומתמקדת במאמץ להבטיח שיינתן להם הזמן הנדרש לצד תפקידיהם השגרתיים; זה האתגר העיקרי שלנו. אנחנו נדרשים לכמת את ההשפעה – כספית, הגברת הבטיחות, פחות הפסקות חשמל – במונחים שיהיו רלוונטיים גם למנהלי הקווים.

במבט לאחור על 5 הרעיונות הטובים ביותר של השנים האחרונות, רשמנו חיסכון נאה הן במונחים כספיים והן במונחי בטיחות. עם זאת, מדד אחד שעדיין לא אספנו הוא מידת הסיפוק והאושר של העובדים. אנחנו מעוניינים לדעת אם עכשיו, שקל יותר לשתף רעיונות ולראות במימושם, העובדים מאושרים יותר בעבודתם.

עתיד החדשנות ב-Enexis

Qmarkets: נפלא. איך נראות התוכניות שלכם לעתיד?

מיכיאלבסביבה שאנו פועלים בה – שמרנית ובעלת אוריינטציה של מצוינות אופרטיבית – עלינו להוכיח ללא הרף את הערך הגלום בחדשנות ולאתגר את הסטטוס-קוו, אך במקביל, גם לנסות לכוון את מאמצי החדשנות שלנו לנושאים החשובים ביותר לבעלי העניין שלנו. אחד השינויים העיקריים שאנו מבצעים הוא מעבר לגישה מבוססת קמפיינים.

כרגע יש לנו שני קמפיינים פעילים – האחד נקרא DigiTrain, שמתמקד באיסוף רעיונות שיעלו במסגרת של הדרכה לכלל עובדי החברה, בנושא הדיגיטציה של תהליכים וכיצד היא מקלה על העבודה.

הקמפיין השני עוסק בהפקה של יותר ערך ממיליוני החיישנים שמנטרים את רשת הולכת החשמל והגז שאנחנו מפעילים ואת כל המדידות שמתקבלות מהם. בעידוד העובדים למעורבות בגיבוש ובתיקוף של רעיונות, אנו מצפים לא רק ליותר רעיונות, אלא גם לרעיונות שיהיה קל יותר להטמיעם.

וכך או אחרת, אנחנו בטוחים שלפלטפורמת Qmarkets נועד תפקיד חשוב בעתיד החדשנות ב-Enexis!

To discover how Qmarkets can help you drive employee innovation at your enterprise, and provide the right crowdsourcing platform for your needs, contact us for a free demo today. 

אנו משתמשים ב cookies על מנת שתקבל את חוויות המשתמש הכי טובה ומתאימה לך. המשך הגלישה שלך באתר מהווה הסכמתך לכך. על מנת לשלוט בהעדפות שלך, עיין במדיניות הפרטיות שלנו.

הורידו חינם את הדוח ההשוואתי החדש מבית G2, למערכות ניהול רעיונות וחדשנות – אביב 2020!

עדיין מתלבטים בשאלה – מהי המערכת לניהול חדשנות אשר הכי מתאימה לארגון שלכם? שווה להעיף מבט בדוח השוואתי זה ולגלות מהם הפרמטרים החשובים ביותר שיש לשקול…
הורדו עכשיו!
רק עוד קליק אחד (או שניים)...